Handelsvillkor
Allmänt
När du utför ett köp hos LJUSochLAMPOR ska du godkänna våra köpvillkor. Det är viktig att du som kund noggrant läser igenom dessa.
LJUSochLAMPOR tillämpar och följer Distansavtalslagen och konsumentköpslagen.
I de fall som näringsidkare handlar hos LJUSochLAMPOR så tillämpas köplagen.
Priser
Alla priser på LJUSochLAMPOR är angivna i svenska kronor (SEK) och är inklusive 25 % moms. Vi har dynamiska fraktpriser. Alla fraktpriser börjar på 89: - och justeras sedan utifrån vikt, volym och leveransadress. Läs mer under "Fraktkostnader"
Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Vid tillfälle av ett väsentlig prisfel förbehåller vi oss rätten att annullera din order och informerar dig om detta.
Prismatchning
Hittar du en produkt till ett längre pris hos någon utav våra konkurrenter? På varje enskild produkt hittar du alternativet ”prismatch”. Det innebär att du skickar en förfrågan till oss om att matcha det priset. Denna förfrågan ska skickas innan du lägger din beställning då vi inte har möjlighet att korrigera priset i efterhand. Detta är inte heller någon garanti, utan du skickar in din förfrågan till oss med den informationen som efterfrågas i mailet. Vi kommer då undersöka möjligheterna för att matcha priset och återkopplar till dig via mail.
Beställning
Beställning av produkter görs via LJUSochLAMPOR's webbshop. När din beställning är genomförd bekräftas ditt köp genom en orderbekräftelse via den e-postadress du har uppgett. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av LJUSochLAMPORs databas utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t.ex. pris, leveranstid etc. förbehåller sig LJUSochLAMPOR rätten att korrigera detta i efterhand. I dessa tillfällen tar vi kontakt med kunden och informerar om situationen.
Man måste vara 18 år eller äldre för att få handla på LJUSochLAMPOR. Köp gjorda av personer under 18 år upphävs automatiskt. Vi reserverar oss för eventuella fel på hemsidan.
Vid förekomst av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök så kommer ärendet att polisanmälas.
LJUSochLAMPOR förbehåller sig rätten att neka en order.
Betalning
Hos oss finns 4 olika betalningsalternativ.
Kortbetalning
Kortbetalning sker via Walley
Betala via Swish
Du kan enkelt och smidigt betala din order genom din mobiltelefon via Swish. Fullständiga instruktioner hittar du i kassan när du väljer Swish som betalningsalternativ.
Walley e-post faktura
Leverans mot faktura sker enbart till folkbokförd (privatpersoner) eller registrerad (företag) adress. Kreditgränsen är flytande och beräknas innan köpet avslutas. Högsta kreditgränsen som medges för privatpersoner är 100 000 sek och för företag är det 300 000 sek . Förenklad kreditprövning sker. Vid frågor rörande denna betalningstyp ska Walley kontaktas. LJUSochLAMPOR har inte tillgång till Walleys faktureringsuppgifter eller kundregister.
Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med 60 kr, samt dröjsmålsränta med 2,5% per månad. Läs Walleys villkor för faktura och delbetalning här.
Förskottsbetalning (via kontoöverföring)
Betala i förskott genom Trustly. I betalningsalternativet väljer du baken du vill betala din order från. Du bekräftar sedan din betalning med Mobilt BankID eller något annat sätt som stöds av din bank, för att göra transaktionen säker.
Du kan få full översikt över dina fakturor genom att logga in på Walleys hemsida här.
Samma översikt kan du få genom Walleys app, den laddar du ner på på Play Store för Andorid-enheter och på App Store för Apple-enheter.
Fraktkostnader
Att handla på LJUSochLAMPOR.se ska vara billigt och enkelt. Därför har vi förenklat våra fraktpriser så att du bara betalar frakt för den största/tyngsta varan du köper. Priset är dynamiskt och börjar på 89: - för tex. en lampa och ökar om du köper en större eller tyngre vara. Fraktpriset redovisas alltid i varukorgen.
Om din order ska levereras på pall beräknas fraktpriset utifrån orderns volym.
Leverans
Din order levereras antingen till ditt lokala utlämningsställe eller hem till dörren. Leveranssätt bestäms av varornas vikt och storlek. Din beställning skickas direkt från vårt eget lager eller från våra leverantörer och skickas med respektive leverantörs fraktavtal. Detta kan innebära Posten, Schenker, DHL eller leverantörens egen turbil.
Alla paket som skickas som paket hämtas på ditt lokala utlämningsställe eller ombud. Om det är större varor såsom golvlampor eller LED lister skickas dessa direkt till adressen och blir levererade till bottenvåningen och man måste vara på plats och ta emot godset.
Vi beställer de flesta varor genom externa leverantörer som levererar direkt till våra kunder. Leveranstiderna på vår sida uppdateras automatiskt genom vårt leverantörssystem. Skulle dessa leveranstider mot förväntan inte hålla, kommer LJUSochLAMPOR snarast möjligt meddela kunden om detta.
Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar på produkter som har utgått ur sortimentet. LJUSochLAMPOR ersätter inte ekonomiskt för försenade leveranser, fellevererade eller defekta varor, utan ersätter felaktig eller felevererad vara med rätt vara.
Skulle en order bli levererad i flera omgångar, t.ex. på grund av att den levereras från flera olika leverantörer, betalar mottagaren inte ytterligare en fraktavgift .
Observera att din order kan delas upp och skickas från olika leverantörer. Har varorna i din order olika leveranstider skickas din order när alla varor är på lager hos respektive leverantör. Du erhåller ett e-postmeddelande som beskriver hur din order eventuellt har delats upp.
Konsumenten har rätt att häva köpet utan extra kostnad vid en eventuell försening. OBS! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning. Då måste förseningen vara av betydande art.
Viktig information angående leveranser på svårframkomliga ställen (t.ex. öar utan ordentliga vägar där det kan vara svårt för en transportör att komma fram): Om du bor på en ö där det kan vara svårt för vår transportör att komma fram och då kan vi tyvärr inte garantera att varan kan levereras direkt till dig. Saknas broförbindelse betyder detta att varan lämnas på utlämningsställe på fastlandet eller vid färjeterminalen. Detta gäller också då varor ska skickas retur till oss, inkl. reklamationsärenden.
LJUSochLAMPOR rekommenderar att när man mottagit sin vara kontrollerar den omedelbart för att säkerställa att det inte finns skador på produkten , säkerställer att det är rätt produkt i leveransen.
Innan man har bokat en tid med sin hantverkare är vår rekommendation att man har varan på plats och att man har kontrollerat att den är är den produkt man beställt.
Väljer man att inte ta emot eller hämta sin beställning och den går i retur till oss debiteras man med 195 kr
Mottagande av leverans
Transportskador
Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig ansvarar LJUSochLAMPOR för. Om du vid mottagandet mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad är det viktigt att du genast på plats anmäler detta till speditören/servicestället genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras. Alternativt kan du neka mottagande av leveransen.
Anmäl därefter skadan direkt till vår kundtjänst så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Vi ber dig att göra denna anmälan till oss inom 5 arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Därför är det mycket viktigt att du vid mottagandet packar upp och undersöker varan noga även om den ska installeras/monteras vid ett senare tillfälle.
Om skada har uppstått så får du under inga omständigheter använda produkten utan du ska omgående kontakta vår kundtjänst. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet.
Vid fraktskada ber vi dig fylla i ett reklamationsformulär på denna länk och bifoga bilder både på den skadade varan och emballage (ytter- och inre emballage).
Om det finns synliga skador på paketet SKA du se till att det blir dokumenterat på fraktbrevet som du skriver under på. Ta bilder på förpackningen innan du öppnar paketet, detta kan underlätta hanteringen av en ev. reklamation. Kontakta sedan vår kundservice eller skapa en reklamation på vår hemsidan, så att vi kan hantera ärendet och skicka en ny vara. Kom ihåg att lägga in bilder på förpackningen samt varan/varorna.
Felleverans
Vi gör allt vi kan för att undvika felleveranser, men skulle det mot förmodan uppstå ber vi dig ta kontakt med oss omgående. För att kunna åtgärda felet så fort som möjligt ber vi dig använda denna länk.
Där kan du beskriva felet och bifoga bilder eller dokument som angår saken.
LJUSochLAMPOR ska kontaktas innan varor/varorna eventuellt skickas i retur.
Alternativt kan vi kontaktas per telefon, e-post eller chat. Se våra kontaktupplysningar i denna länk.
Du får under inga omständigheter använda produkten innan ärendet är färdigbehandlat.
Skulle du ha skrivit in fel adress vid beställningstillfället har vi möjlighet att ändra adressen mot en kostnad på 315: -.
Reklamation och garanti
LJUSochLAMPOR följer konsumentköplagen vid alla reklamationsärenden. Det betyder att alla produkter hos oss har minst 3 års reklamationsrätt. Har du frågor rörande reklamationsärenden är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Reklamerar du en trasig vara behöver du ladda upp bilder i reklamationsärendet på den trasiga produkten.
Vid fel som täcks av reklamationsrätten tillämpar LJUSochLAMPOR av följande: utbyte av varan, utskick av reservdel eller en reparatör för besiktning av produkten. I de fall då en servicetekniker skickas ut i ett reklamationsärende och inga fel kan konstateras, eller om felet är självåsamkat t ex pga. felmontering eller handhavandefel, debiteras kunden för eventuella kostnader som kan uppstå.
Vissa producenter lämnar garanti på sina produkter som kan sträcka sig längre än reklamationsrätten. Det framgår på varje enskild vara och behöver du nyttja den garantin så kontaktar du får kundtjänst så hjälper vi dig genom att kontakta producenten.
Om du vill reklamera en produkt, så ska det göras till LJUSochLAMPOR via vårt reklamationsformulär.
Där kan du beskriva felet och bifoga bilder som dokumenterar felet eller skadan på produkten.
Alternativt kan vi kontaktas per telefon, mail eller chat. Se våra kontaktupplysningar i denna länk.
LJUSochLAMPOR ska kontaktas innan varor/varorna eventuellt skickas retur.
LJUSochLAMPOR står för transportkostnaderna i förbindelse med reklamation/felleverans och skickar antingen er retursedel eller bokar upphämtning beroende på varans art.
LJUSochLAMPOR täcker inte utgifter och kostnader i samband med montering eller demontering av defekta produkter. Om du anlitar en rörläggare/rörmokare eller annan fackman sker står man själv för ev kostnader. Om vi vid behandling av reklamation skickar en reservdel står du som kunden själv för kostnaden för att få reservdelen utbytt.
Vid en eventuell tvist tillämpar LJUSochLAMPOR Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan läsa mer om Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och dina rättigheter på https://arn.se/.
Du kan klaga via EU-kommissionens klagoportal vilket kan vara relevant om du är folkbokförd i ett annat EU land. Klagan kan skickas in här https://ec.europa.eu/consumers/odr/ och du ska uppge vår e-postadress [email protected] vid en klagan.
I de fall som näringsidkare handlar hos LJUSochLAMPOR så tillämpas köplagen i reklamations- och garantiärenden.
Ångerrätt/Öppet köp
Som kund har du 14 dagars öppet köp när du handlar hos LJUSochLAMPOR.
För att utnyttja din ångerrätt ska du se till att varan är försvarligt emballerad och inlämnad till posten eller annan fraktfirma, senast 14 dagar efter att du har mottagit varan. På ytteremballaget (OBS! Ej originalemballaget) ska du notera det returnummer du får när du upprättar ditt returärende hos oss. Du står själv frakten till vårt returlager i Partille. OBS! Väljer du att inte använda dig av vår transportetikett så ska alltid returen skickas som företagspaket till returadressen.
För en snabbare hantering av ditt returärende rekommenderar vi att du använder vårt returformulär som du hittar här. Om detta ej används kan handläggningstiden bli längre.
Du kan även skriva ut och skicka in konsumentverkets standardblankett, den hittar du här. Blanketten ska sedan skickas in till LJUSochLAMPOR, Bronsyxegatan 6, 213 75 Malmö.
För att kunna använda dig av ångerrätten ska varan returneras i samma skick och i samma antal som när du mottog den. Varans värde får inte förringas, detta gäller också för emballaget. Om varan är skadad eller på annat sätt förringad i värde och det beror på dålig inpackning, emballering eller avsaknad av det samma, mister du din ångerrätt.
Vi rekommenderar att du emballerar din retur ordentligt för att undvika transportskador på returvaran, då det är du som kund som är ansvarig om produkten skadas på grund utav bristfällig emballering.
När vi har mottagit varan och kontrollerat att den lever upp till ovanstående villkor för användning av ångerrätten gör vi en återbetalning till dig via samma betalningssätt som du använt dig av när du betalat för din order. Vid Walley fakturabetalning återbetalar vi pengarna till Walley som skapar ett returärende och betalar tillbaka pengarna till dig. Om fakturan inte har betalats makuleras den.
Vid banköverföring är det viktigt att du i ditt returärende upplyser dina kontouppgifter då vi sätter in pengarna direkt på ditt konto.
Vid kortbetalning återbetalas pengarna direkt till det kort som används vid betalning av ordern. Notera att om ett kreditkort har använts (med månadsfakturering) kan det hända att överföringen först kan ses på nästkommande månads utdrag.
Anser vi att varan inte uppfyller kraven för returnering enligt ovanstående villkor, kontaktar vi dig via e-post eller telefon.
Du behåller varan som du har ett pågående ärende om tills ärendet är avslutat och det är bestämt om vara ska skickas tillbaka till LjusochLampor.se eller inte. Det gäller även om LjusochLampor.se redan har skickat ut en ny vara till dig.
Om vi mottager en retur som överskrider de 14 dagar kan vi vid enstaka tillfällen ta produkten retur om det finns en överenskommelse med oss.
Vi tar inte specialbeställda produkter i retur.
Om de varor som du vill returnera väger under 31,5 kg inkl. emballage och paketets storlek inte är större än att det kan bäras av en person kan du kontakta oss för att motta en returetikett som du kan använda för att skicka tillbaka paketet till oss med (med undantag för några produktkategorier, men detta upplyser vår kundservice dig om) priset för vår returetikett är 165:-. När vi krediterar dig för dina returvaror drar vi av kostnaden för returfrakten. Paket upp till 20 kg kan du lämna in på ett postombud, men paket som väger 20-31,5 kg ska lämnas in på ett postkontor då ombuden inte får hantera så tunga paket. OBS! Tyngre (över 31,5 kg) eller större varor samt varor som du har mottagit på en pall kan inte skickas tillbaka på den här typen av etiketter och du ska själv ordna med returförsändelsen.
I de fall som näringsidkare handlar hos LJUSochLAMPOR så tillämpas köplagen i returärenden. Om returrätt ges enligt köplagen tillkommer ett returavdrag på 15 % av varans värde utöver kostnad för returfrakt.
OBS! Om du väljer att skicka varan i retur på egen hand ska du se till så att den komma fram till vår returadress utan några skador. Varor som skickas till ett ombud/utlämningställe hämtar vi inte ut utan de ska levereras direkt till vår returadress.
Returadress: LJUSochLAMPOR c/o AO Sverige AB Bronsyxegatan 6, 213 75 Malmö Sverige
Sekretess och säkerhet
I samband med registrering och beställning så uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, e-post, telefonnummer och personnummer.
Detta innebär att du godkänner att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Våra kunduppgifter lagras i 5 år och får inte säljas eller lämnas över till tredje part.
PUL & anti-spam policy
Personuppgiftslagen (1998:2004) anger att ingen registrering av personuppgifter får ske utan personens medgivande. När du klickar på beställ i vår webshop eller när du registrerar dig som kund hos LJUSochLAMPOR godkänner du att LJUSochLAMPOR lagrar de upplysningar vi behöver för att kunna fullfölja din beställning.
Du har rätt att ta del av dina personuppgifter som finns registrerade hos oss. För att lämna ut dessa uppgifter krävs enligt personuppgiftslagen, att du sänder in en undertecknad begäran till:
LJUSochLAMPOR Transportgatan 4 702 27 Örebro
Det är endast LJUSochLAMPOR som har tillgång till dina upplysningar och lämnar inte ut några upplysningar utan ditt godkännande, med undantag från rättsliga ärenden.
Som kund hos oss kan du få e-post rörande din order, betalning eller annan kommunikation som rör ditt köp samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden från oss.
E-postmeddelanden från tredje part eller angående varor som inte är direkt relaterade till vår verksamhet skickas inte. Du kan enkelt avregistrera dig via en länk i e-postmeddelandet.
Cookies
En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Cookies används på nästan alla webbplatser för att ge besökarna tillgång till olika funktioner. Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en användares surfande på sidan.
Vi använder oss av cookies för att rent tekniskt hålla reda på vad en användare gör på vår sida, inloggning, om användaren lagt något i varukorgen osv. Accepterar man inte cookies i sin webbläsare så kommer mycket av funktionaliteten på sidorna inte att fungera.
Vill du inte acceptera cookies kan du göra inställningar i din webbläsare så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpinställningar för mer information.
Force Majeure
Vi ansvarar inte för förseningar orsakade av Force Majeure-händelser. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt som t.ex. strejker, lockouter, myndighetsrestriktioner, brist på energi eller bränsle, transportproblem, skada till följd av eld, vatten eller tekniska problem eller något annat hinder som uppstod utom vår kontroll. Om en sådan situation uppstår kommer LJUSochLAMPOR informera dig. Vid Force Majeure-händelser har du och vi rätten att häva köpet, vilket ska bekräftas skriftigt via e-mail.
Handelsvillkoren uppdaterades senast den 16-09-2024